Časté otázky a informácie ku koučovaniu​

Ako koučovací rozhovor vyzerá?

Dĺžka koučovacieho stretnutia je 45 minút. Časový priebeh stretnutia je v réžii kouča, rovnako je aj jeho zodpovednosť, aby stretnutie ukončil načas. Tému stretnutia vždy prináša klient, pričom táto sa môže v priebehu stretnutia meniť podľa preferencií klienta. Často je zmena témy aj prirodzenou súčasťou procesu koučovania. Na rozhovor nie je potrebná žiadna príprava zo strany klienta, všetko dôležité sa udeje počas koučovania.

 

Čo je úlohou kouča?

Kouč je plne prítomný pre klienta, počúva a kladie otázky, ktoré smerujú k nájdeniu toho najlepšieho riešenia pre klienta. Kouč verí, že klient sám pre seba je schopný nájsť najlepšie riešenie. Rozhovor smerujú do pozitívnej budúcnosti. Do rozhovoru prináša kouč svoju autentickú osobnosť a s klientom vytvára partnerský vzťah. Zodpovednosť za riešenie má vždy klient, kouč podnecuje využitie jeho potenciálu k dosiahnutiu cieľa. K efektívnemu koučovaciemu rozhovoru využíva kouč rôzne techniky, ktorých použitie si vždy overí s klientom. V prípade, že rozhovor presahuje kapacity koučovania, a teda kouč má pocit, že hĺbka a rozsah témy sú skôr vhodné pre iného odborníka, je jeho úlohou to  rozpoznať a s klientom odkomunikovať.

Ako často sa s koučom stretnem?

Koučovanie môže byť jednorazová ako aj dlhodobá záležitosť. Klient môže mať potrebu riešiť aktuálny konflikt na pracovisku alebo potrebu nájdenia času na svoj relax, kedy riešenie nájde počas jedného stretnutia. Kouča môžu však vyhľadať aj klienti, ktorí majú potrebu sa posunúť, nie sú spokojní so svojim aktuálnym stavom a kouča využijú ako svojho sprievodcu na ceste za zmenou, a teda využijú jeho služby dlhodobo. Vždy to záleží od toho, čo preferuje klient. Každé koučovacie stretnutie má samostatne stanovenú tému a cieľ, a teda nie je nevyhnutne nadviazané na predchádzajúci rozhovor. Rozsah a frekvencia stretávania sú vždy predmetom vzájomnej dohody. Na prvé stretnutie je fajn rezervovať si cca 15 minút navyše, aby sme si predstavili ako koučovanie vyzerá a čo od neho očakávať. Zároveň je to priestor na otázky klienta, aby sa cítil bezpečne a mohli sme pracovať v dôvernom prostredí.

 

Čo nie je úlohou kouča?

Kouč nie je psychológ ani terapeut. Teda táto kombinácia nie je vylúčená, ale role musia byť vopred jasne definované. A teda, ak vstupujete do koučovacieho rozhovoru, neočakávajte rady ani analýzu vašej minulosti. Kouč vám nebude ponúkať riešenia ani návody, nebude s vami rozoberať vaše detstvo ani minulé vzťahy.

 

Pre koho je koučovanie vhodné?

Koučovanie je technika, akou vedieme rozhovor. Je teda vhodné pre kohokoľvek, kto má záujem pracovať na svojom rozvoji a má záujem aj o pohľad z inej perspektívy. Koučovací prístup je možné uplatniť tak v pracovnom vzťahu ako aj v komunikácii s deťmi.

Aké informácie o mne kouč môže poskytnúť?

Všetko povedané v rámci koučovacieho rozhovoru zostáva medzi klientom a koučom. Pokiaľ ide o firemné koučovanie, kouč dodáva objednávateľovi/firme iba meno, dátum a tému koučovacieho rozhovoru, ktorú si tiež s klientom vopred potvrdí. Kouč sa zaväzuje dodržiavať Etický kódex Medzinárodnej Federácie Koučov (ICF), platný v plnom rozsahu aj pre členov Slovenskej asociácie koučov (SAKo) a osoby viazané predpismi SAKo.

 

Prečo sa rozhodnúť pre koučing?

Koučing je perfektný spôsob ako sa posúvať, ak ste niekde zastagnovali, ak vnímate nespokojnosť a máte pocit, že sa potrebujete pohnúť. Koučing vám môže priniesť zlepšenie vzťahov, komunikácie s kolegami, upratanie si priorít. Vďaka koučingu môžete nájsť techniky ako pracovať s emóciami, ako si nájsť čas na seba alebo ako vychovávať deti. Koučing pomáha nájsť inú perspektívu, prináša vhľady, ktoré môžu byť už pre klienta zahlteného v situácii neviditeľné.

 

V akej oblasti sa môžem koučovať?

Koučovanie je využiteľné v pracovnej aj v osobnej sfére.